Spring naar content

Nieuwsflits – Duurzaamheidspedagogiek 1

05 oktober 2024

Plassen stampen KDV Speelweide
asd2qfGroup-1968
Page-1asdqf213f

Versterk de relatie met de natuur en stimuleer de taalontwikkeling door buiten spelen!

Alle activiteiten die kinderen buiten beleven in een natuurlijke omgeving dragen bij aan het versterken van de relatie tussen het kind en de natuur. We weten daarnaast dat buiten spelen in een natuurlijke omgeving tevens tal van  ontwikkelingsgebieden van het kind stimuleert, zoals bijv. de motorische ontwikkeling en de sociale ontwikkeling. Met dank aan de onderzoekers van de Hogeschool Leiden kunnen we er nog een ontwikkelingsgebied aan toevoegen:

De taalontwikkeling!

De onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind van de Hogeschool Leiden, heeft middels het onderzoek Hoofd, schouders, knie en teen,  onderzocht of er een verband bestaat tussen het taalgebruik van peuters en kleuters en het spelen in een natuurlijke omgeving. Naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek is het boek ‘Taal in de natuur’ uitgebracht, geschreven door Jeanette Prins en Janneke Hagenaar. De resultaten die uit het onderzoek zijn gekomen, zijn indrukwekkend.

Het onderzoek liet zien dat peuters en kleuters 33% (!) meer taalgebruik laten zien wanneer zij spelen in een natuurlijke omgeving, ten opzichte van spelen op een betegeld plein. Dit geldt ook al voor bijv. dat ‘vieze bosje’ in de hoek van je buitenruimte 😉 Ook is het taalgebruik van peuters en kleuters complexer, wanneer zij spelen in een natuurlijke omgeving. Het is het eerste onderzoek in de wereld dat het verband aantoont tussen taalontwikkeling en natuur bij peuters en kleuters. Dus…heb je nog tegels in je buitenruimte? Hierbij weer een goede reden om ze te vervangen voor groen!

Lees hier meer over het onderzoek van de HS Leiden.

Duurzaamheidspedagogiek: buitenspelen